Pożar na jachcie to realne zagrożenie, którego należy się wystrzegać. Na naszych kursach uczymy zasad przeciwdziałania pożarom, a również jak powstały pożar ugasić.
Przede wszystkim już w trakcie przygotowań do rejsu należy pomyśleć o ewentualnych zagrożeniach związanych m.in. z powstaniem pożaru. Niewłaściwy stan techniczny jachtu, a w szczególności silnika, instalacji elektrycznej i gazowej na jachcie są jednymi z najczęstszych przyczyn pożaru.Warto uczulić załogę, by każdorazowo zakręcała butlę z gazem, gdy nie korzysta z niego, a także wystrzegać się przed używaniem otwartego ognia w pobliżu paliwa, czy gazu. Warto zadbać by kanistry z paliwem nie znajdowały się w pobliżu ognia i o zapewnienie im odpowiedniej wentylacji. Zdarzyła nam się również sytuacja, w której doszło do zwarcia instalacji elektrycznej wskutek niewyciągnięcia ładowarek do telefonów, dlatego prosimy naszych załogantów by wyciągali ładowarki z kontaktu i nie wychodzili na ląd zostawiając przewody podłączone do prądu.
Nawet niewielki płomień należy traktować bardzo poważnie i zastosować środki odpowiednie do miejsca powstania pożaru. Wiadomo przecież, że woda nie jest odpowiednim środkiem gaśniczym dla wszystkich rodzajów pożarów. Oczywiście gdy płonie drewno, tworzywo sztuczne lub laminat, można użyć wody, jednakże jest to błędem w przypadku zapalenia oleju kuchennego, silnika, czy instalacji elektrycznej.
W przypadku zapalenia oleju roślinnego należy zakryć naczynie z olejem pokrywką, czy np. patelnią i odciąć w ten sposób dopływ tlenu od płomieni. Powinno się odłączyć dopływ gazu do palnika. Natomiast zastosowanie wody spowoduje, że ogień wybuchnie, rozpryśnie się na kambuz i spowoduje jeszcze większe szkody.
Gdy dojdzie do pożaru w komorze silnika należy użyć gaśnicy proszkowej, choć jak mówią zaprzyjaźnieni strażacy należy użyć każdej możliwej gaśnicy. Na pewno nie zalewany jednak płonącego silnika wodą.
Natomiast w przypadku pożaru instalacji elektrycznej. Najpierw odłączamy zasilanie, a następnie używamy gaśnicy proszkowej, kierując jej wylot na podstawę płomieni. Użycie do gaszenia wody może to skutkować zwarciem instalacji lub porażeniem prądem.
Należy pamiętać, że jachty budowane są z toksycznych laminatów, lakierowanych sklejek i całej rozmaitych substancji chemicznych, które podczas spalania wytwarzają toksyczny dym, poważnie zagrażający życiu załogi. Warto dbać by wśród załogi nie powstała zbędna panika i jeśli to konieczne zadbać o bezpieczne opuszczenie przez nich jachtu.
fot. za TVN 24 – Pożar jachtów w Marinie Kastela, 2021r.